Communicatie

Producenten en importeurs van (producten met) draagbare batterijen zijn wettelijk verplicht deze na gebruik weer in te zamelen en verantwoord te recyclen. De winkeliers die de batterijen verkopen aan consumenten zijn op hun beurt verplicht om afgedankte batterijen in te nemen. Gerichte communicatie vormt daarbij een belangrijk onderdeel in het proces van inzamelen. Stibat zorgt voor adequate voorlichting over het nut en de noodzaak van het gescheiden inleveren en ontwikkelt acties om consumenten te stimuleren batterijen in te leveren. Dit geldt zowel voor de draagbare als de industriële batterijen.

Doelgroepgerichte aanpak

Onderzoek van onderzoeksbureau Panteia toonde aan dat het inleverpercentage lager is onder jongeren van 18 tot 28 jaar, mensen met een lager opleidingsniveau en consumenten uit grote steden. Stibat besloot in 2014 twee pilots uit te voeren, waarbij we de laatste twee doelgroepen specifiek aanspraken. In Zwolle en Rotterdam zette Stibat in een (middel)groot winkelcentrum een stand op. Het doel was via deze stand en de reclame-uitingen direct in contact te komen met de doelgroepen. Op die manier kon Stibat gericht actie ondernemen en meer bewustwording creëren. Om jongeren aan te spreken, waren we aanwezig op het festival Valtifest (zie 'Beurzen en evenementen'). Deze lokale en doelgroepgerichte aanpak zal in 2015 voortgezet worden.

Resultaat

Het doel van de consumentencommunicatie is mensen stimuleren batterijen in te leveren en bekend te maken met de 23.907 inleverpunten. Oftewel: waar je ze koopt, kun je ze kwijt! Via communicatie wil Stibat houding en gedrag positief beïnvloeden. Daarvoor maken we gebruik van de websites, social media, mailings en zijn we aanwezig bij grote consumentenbeurzen. Belangrijk is ook onze campagne 'Lege batterijen? Lever ze in en WIN!'.

Websites

Stibat informeert de klanten via de website www.stibat.nl. De aangesloten producenten en importeurs van batterijen, maar ook de winkeliers krijgen er bijvoorbeeld informatie over onze werkwijze, het laatste nieuws en instructies voor een veilige omgang met batterijen. Verder beheert Stibat twee consumentenwebsites. Op www.legebatterijen.nl staat informatie over inzameling, recycling en de actie ‘Lege batterijen? Lever ze in en WIN!’. De website www.batteryworld.nl is bedoeld voor docenten en basisschoolkinderen en heeft een educatief karakter.

Social media

Met het merk Lege Batterijen zijn we zeer actief op Facebook. Het doel is de fanbase uit te bouwen waarmee we actief kunnen communiceren. We posten regelmatig berichten met spellen, prijsvragen en interessante feitjes. Daarnaast worden filmpjes geplaatst op YouTube. Stibat zal deze succesvolle aanpak de komende jaren dan ook voortzetten. Het groene platform Greenzine hebben we overgedragen aan de FD Mediagroep zodat wij de focus op het platform Lege Batterijen kunnen houden.

We plaatsten in totaal 104 berichten en hadden op 31 december 2014 54.676 fans. Dat is een stijging van 11.418 fans in vergelijking met 2013. Het gemiddeld bereik (unieke profielen) per bericht was 44.950. De betrokkenheid van de volgers is groot. Gemiddeld reageerden 1295 gebruikers (like, comment, share of klik). Het beste bericht werd door 241.280 unieke profielen of gebruikers gezien, kreeg 961 likes, 6.005 comments, 42 shares en 26.373 kliks.

facebook-fans

Mailings

In 2014 verstuurde Stibat zeven keer een mailing om mensen te informeren over de werkzaamheden en campagnes van Stibat. Voor de mailing schreven zich 242.911 mensen in (per december 2014).

Het beste bericht (zie hiernaast) werd door 241.280 unieke profielen of gebruikers gezien, kreeg 961 likes, 6.005 comments, 42 shares en 26.373 kliks.

Beurzen

In 2014 was Stibat aanwezig op vier beurzen: voor de derde keer op rij op de Huishoudbeurs en de tweede keer op de Libelle Zomerweek, Margriet Winter Fair en 50PlusBeurs. Via de beurzen bereiken we veel consumenten. Daarnaast zijn het gegarandeerde bereik, de zichtbaarheid en de media-aandacht belangrijke redenen voor Stibat om mee te doen. Stibat was verder aanwezig bij de FietsVAK 2014: hier werd de duizendste fietsaccu symbolisch ingeleverd.

Daarnaast namen we deel aan het festival Valtifest. Het inleveren van batterijen werd hier gestimuleerd door bezoekers een trip met een boot of een massage aan te bieden bij het inleveren van een zakje met tien batterijen. Het resulteerde in een record: nooit eerder werden in één dag bij een evenement zo veel batterijen ingezameld. Zo weten we ook jongeren steeds beter te bereiken.

Met de vier beurzen bereikten we in totaal 505.000 bezoekers. Op de Huishoudbeurs kwamen in 2014 250.000 mensen af. De 50PlusBeurs trok 100.000 bezoekers, de Libelle Zomerweek 82.250 en de Margriet Winter Fair 68.500 bezoekers. Via Facebook hebben we met de acties rondom de beurzen een bereik gecreëerd van 1.581.253 unieke mensen. Voor de Huishoudbeurs gaat het om 797.511 unieke mensen, de 50plusBeurs 108.664, de Libelle Zomerweek: 566.323 en de Margriet Winter Fair 108.755 unieke mensen. Met de acties rondom de beurzen zamelden we daarnaast bijna 332.673 batterijen in. Bij Valtifest werden 43.593 batterijen ingeleverd.

Beursbezoekers

Lege batterijen? Lever ze in en WIN!

Via diverse campagnes richt Stibat zich op specifieke doelgroepen. Een doorlopende en succesvolle actie van Stibat is ‘Lege batterijen? Lever ze in en WIN!’. Door een zakje met tien lege batterijen en de contactgegevens in te leveren bij één van de inleverpunten, maken consumenten kans op een prijs. Voor de campagne kiezen we elke maand 51 winnaars: we hebben een hoofdprijs van € 2.000,- aan reischeques en vijftig Blauwe Pluimen met een waarde van € 50,-. Hoe meer zakjes mensen inleveren, hoe meer kans ze hebben op een prijs. In 2014 werden 1.947.008 zakjes ingeleverd. Persberichten over de prijswinnaars verzenden we naar de lokale pers in de woonplaats van de prijswinnaars. Dat leverde ons aan free publicity meer dan € 1.480.000,- op met een oplage van meer dan 36.500.000 (bron: MediaInfo).

"Stibat neemt jongeren al jaren actief mee in de communicatie; zij zijn immers de inzamelaars van de toekomst. Dat social media belangrijk zijn om deze doelgroep te bereiken, had Stibat snel in de gaten. Daarom klopten ze bij ons aan. Nu zijn ze al sinds 2011 op een relevante manier actief op social media. Waar andere partijen druk werken aan een inhaalrace, heeft Stibat zijn sporen bij de doelgroep al verdiend. Dat maakt het overbrengen van de boodschap makkelijk én kostenefficiënt. De grootste slag is immers al geslagen toen bereik opbouwen nog relatief goedkoop was. Natuurlijk blijft het wel nodig nieuwe generaties jongeren bij Stibat te betrekken. Met aansprekende campagnes maken we ook de jongste generaties inzamelbewust."

Hans Maltha, managing partner bij internetbureau Burst

Winnaar Ton Tomei

uit Almere: "De inzamelton in de supermarkt viel me een paar jaar geleden ineens op. Op internet las ik vervolgens dat je kans maakt op een prijs als je de batterijen in zakjes van tien inlevert”, vertelt Ton. “Waarom zou je het niet doen? Ik was erg verbaasd toen ik hoorde dat ik had gewonnen. Zeker als je nagaat dat er bijna 24.000 inleverpunten zijn en er 1.947.008 zakjes per jaar worden ingeleverd. Maar je ziet, alles is mogelijk! Wat ik met de cheques ga doen? Ik wil graag de zon opzoeken, waarschijnlijk ga ik op vakantie naar Madeira. Heerlijk."

Stibat benadert

doelgroepen steeds gerichter. In 2014 onderzocht onderzoeksbureau Panteia kennis, houding en gedrag van de ‘groene’ consument. Wat weet men van bepaalde wet- en regelgeving over het inleveren van afgedankte batterijen? Weet men waar de afgedankte batterijen ingeleverd kunnen worden? Hoe staat men tegenover het gescheiden inleveren van deze afgedankte batterijen?

1.515 consumenten

waren bij het onderzoek betrokken. Daarbij is gezorgd voor een afspiegeling van de Nederlandse samenleving. Panteia heeft online consumenten benaderd van achttien jaar of ouder.

70 procent

van de consumenten levert 'altijd' lege batterijen in. Dit is constant evenals het aantal dat de lege batterijen weggooit (15 procent).

Kennis

is ten opzichte van 2012 iets toegenomen; 75 procent weet dat in elke winkel die batterijen verkoopt, lege batterijen ingeleverd kunnen worden. In 2012 was dat 70 procent.

78 procent

geeft aan te weten waar de inleverton staat in de eigen supermarkt. In 2012 was dit 66 procent.

90 procent

vindt het (zeer) belangrijk dat lege batterijen gescheiden worden ingeleverd.

1.581.253
unieke mensen

hebben we bereikt met de acties rondom de beurzen in 2014.